Mannskrisen avblåst!
Nå kan nervøse menn og mannsforskere endelig slappe av. Noen har endelig løst mannskrisen!
Menn har blitt utsatt for et sykelig kroppspress i de senere år. Ikke bare har kvinnene tatt over makten i samfunnet og kulturen, men også mannekroppen har mistet sin autensitetet og uskyld gjennom reklameindustriens objektiviserende blikk. Nakne og halvnakne menn på reklameplakater i bybildet og i glansede magasiner. Huff huff! Hva synes mannen i gata om dette? Kroppspress for menn? Nei, det var jo tross alt et domene der kvinnene kunne få være alene! Menn var jo ikke vant til rollen som objekt, skrev en mannsforsker, bekymret over hvordan mannekroppen ble fremstilt som en tom kropp uten innhold. Stakkars menn!
En ny kategori, ropte mannsforskerne i kor etter å ha kommet seg fra sjokket: Metroseksualitet! Skylden i den nye objektiviseringen av mannen var denne gruppen "metroseksuelle" menn som hadde stjålet fra "homsene" med deres fokus på sex og mote og vakre kropper og dyre stylingprodukter! Mannsforskernes konklusjon virket klar: metroseksualiteten var en degenerering av mannen.
Med avkledde menn overalt ville det jo heller ikke lenger bli plass til de avkledde kvinnene som tradisjonelt har prydet byenes billboards og fått (kåte) menn til å kjøre av veien, som i Anne Nicole Smiths glansdager. Så på den måten var det jo litt synd på kvinnene og! Nå fikk ikke de lenger eneretten på å vise seg frem halvnakne i det offentlige rom! Nå skulle mennene også inn på dette domenet som hadde vært deres i en årrekke. Det så med andre ord ut som om alt var snudd på hodet.
Menn så kom redningen: retroseksualiteten. Den klassiske guttegutte-heteroen vender tilbake! Og det beste eksempelet på dette finner vi i den nye reklamekampangen fra undertøysgigantene JBS. De har funnet løsningen på hvordan selge klær til (forfengelige) menn uten å objektifisere mannen eller la kvinnen forsvinne fra synsfeltet: "MEN DON'T WANT TO LOOK AT NAKED MEN" er slagordet og bildene ser blant annet slik ut:
Genialt eller? La nakne kvinner være modellene for manneundertøy! Topp! Ingen menn vil jo ikke se på andre nakne menn! Alle menn vil jo heller se på bilder av nakne kvinner! Selvsagt! Så slipper både mannen å bli utsatt for objektivisering av kroppen sin – noe han dessuten aldri helt ble vant til å bli – og kvinnen kan igjen få dominere reklameplakatene slik de alltid har gjort det! Godt noen fant ut av problemene til slutt og kunne løse mannskrisen! Puh!
Menn har blitt utsatt for et sykelig kroppspress i de senere år. Ikke bare har kvinnene tatt over makten i samfunnet og kulturen, men også mannekroppen har mistet sin autensitetet og uskyld gjennom reklameindustriens objektiviserende blikk. Nakne og halvnakne menn på reklameplakater i bybildet og i glansede magasiner. Huff huff! Hva synes mannen i gata om dette? Kroppspress for menn? Nei, det var jo tross alt et domene der kvinnene kunne få være alene! Menn var jo ikke vant til rollen som objekt, skrev en mannsforsker, bekymret over hvordan mannekroppen ble fremstilt som en tom kropp uten innhold. Stakkars menn!
En ny kategori, ropte mannsforskerne i kor etter å ha kommet seg fra sjokket: Metroseksualitet! Skylden i den nye objektiviseringen av mannen var denne gruppen "metroseksuelle" menn som hadde stjålet fra "homsene" med deres fokus på sex og mote og vakre kropper og dyre stylingprodukter! Mannsforskernes konklusjon virket klar: metroseksualiteten var en degenerering av mannen.
Med avkledde menn overalt ville det jo heller ikke lenger bli plass til de avkledde kvinnene som tradisjonelt har prydet byenes billboards og fått (kåte) menn til å kjøre av veien, som i Anne Nicole Smiths glansdager. Så på den måten var det jo litt synd på kvinnene og! Nå fikk ikke de lenger eneretten på å vise seg frem halvnakne i det offentlige rom! Nå skulle mennene også inn på dette domenet som hadde vært deres i en årrekke. Det så med andre ord ut som om alt var snudd på hodet.
Menn så kom redningen: retroseksualiteten. Den klassiske guttegutte-heteroen vender tilbake! Og det beste eksempelet på dette finner vi i den nye reklamekampangen fra undertøysgigantene JBS. De har funnet løsningen på hvordan selge klær til (forfengelige) menn uten å objektifisere mannen eller la kvinnen forsvinne fra synsfeltet: "MEN DON'T WANT TO LOOK AT NAKED MEN" er slagordet og bildene ser blant annet slik ut:
Genialt eller? La nakne kvinner være modellene for manneundertøy! Topp! Ingen menn vil jo ikke se på andre nakne menn! Alle menn vil jo heller se på bilder av nakne kvinner! Selvsagt! Så slipper både mannen å bli utsatt for objektivisering av kroppen sin – noe han dessuten aldri helt ble vant til å bli – og kvinnen kan igjen få dominere reklameplakatene slik de alltid har gjort det! Godt noen fant ut av problemene til slutt og kunne løse mannskrisen! Puh!
2 Comments:
Vel blogget, GP. Vel blogget.
takk takk mc!
Legg inn en kommentar
<< Home